CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

18.11.09

Mitt 60-tal del 1

När jag var tonåring, flödade musiken något otroligt. Popband poppade upp hela tiden. Vissa hade en hit och försvann, vissa var här för att stanna.Jag var en riktig music-lover, älskade all sorts musik och jag blev kär tusen gånger om, i alla söta popkillar.
Det var England och Carnaby street som gällde då.
Ett liiitet urval av alla låtar jag gillade då. Skulle kunna ha med hur många som helst.

Kommer ihåg min allra första bio jag var och såg. Det var i en vanlig lokal, där det var stolar utställda. Det var The Beatles "Help" jag såg.
Det var ett gäng "långhåriga" killar, som spelade popmusik. Det tjatades väldigt om deras hår. Många popgrupper bildades efter dom, men de var banbrytande.

Help Movie trailer 1965


The Monkees liknade The Beatles. De var väldigt poppis och hade en egen Tv-serie, som man aldrig missade. Jag gillade Mike bäst, en lång kille med stickad mössa.

Monkees Theme - Pilot - Intro


Den här låten älskade jag.
Tyckte så synd om draken.
Fabulous Four and Benny Andersson Puff the Magic Dragon



Denna låten älskade jag med.Låg på hitlistorna.
Gillar när barnen sjunger. Det är 60-talet i ett nötskal.
Fast hade jag vetat vad den handlat om, skulle jag tyckt den var sorglig istället.
Keith West - Excerpt from a Teenage Opera (1967)


Paul var jag käääär i. Otrolig kär. Skrev hans namn på lappar med hjärtan på.
Min första popgala i göteborg, som jag såg.Han var med där, bland många andra
...Frank Zappa t.ex
Paul Jones - I've Been A Bad, Bad Boy (1967)


Älskade denna låten. Den var inne ett tag.
Tjejen hade nån mer hit, hon kom och försvann.
Eleanor Bodel - One Way Ticket


Åh, en av mina favoriter, fast jag hade så många!
Peter Sarstedt - Where do you go to (my lovely) 1969


Denna låter är störtskön. Ytterligare en favoritlåt.
Procol Harum - A whiter shade of pale 1967



Detta är 1968 och "The summer of Love" Underbar låt, min dotter bor där nu:)..i SF
Scott McKenzie - San Francisco



Favoritlåt, älskade deras sound.
The Mamas & The Papas: California Dreamin'


Denna låten sjöng jag jämt, och jag kan texten än. Fast jag gillade den, med den svenska gruppen "The Hounds"
SEALED WITH A KISS / THE LETTERMEN


Memories...! Hitlåt.
Shocking Blue - Venus


Älskade Sonny & Cher.De var så himla fräcka. Cher hade alltid så snygga, typiska 60-talskläder. Som byxorna i denna video. De var bara sååå inne...och så snygga.
Vida därnere,och ju vidare, desto bättre) med spets från knäna.
Sonny And Cher - I Got You Babe


Mmmmm, love-it
The Tremeloes - Silence is Golden



Tänk att jag gillade Tommy Körberg,innan han blev stor artist.
De hade en hit med den här låten, som jag bara älskade.Gillade soundet.
Tom & Mick & Maniacs - Somebody's taken Maria away (1967)


Denna var lite skrämmande då, framtiden...
då trodde man, att år 2000, skulle man flyga tefat, typ. Underbar låt.
Zager And Evans - In The Year 2525


... avslutar med den här hiten.
Den spelades på radion och låg på listorna länge.
Den är mycket längre,men Jane stönar så mycket i slutet, så på radion avslutade de alltid låten innan.

Undra om den kunde bli en hit i Sverige, utan att censureras, bara för ingen här fattade vad den handlar om.??

Och kanske blir det pinsamt för mig, då jag numera har en fransman i familjen?!
Jag har ju ingen aning vad de sjunger om!! Kanske får jag skämmas länge,jag lär väl få höra från dottern...haha!
Jane Birkin & Serge Gainsbourg - Je T'aime... Moi Non Plus

3 har något att säga:

Ljung sa...

Det var roligt att höra låtarna som jag hörde från era sovrum då jag var i 10års åldern!!

kram

Karin sa...

hehe...kul:) svårt att välja bara.

NoOne sa...

Hmm..Jaa känner ju igen Beatles,men..;)
Du är en MudsikLovers diu...*Kraam* ♥