CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

6.10.09

ute på promenad

Igår, måndag, 7 dagar efter jag låg på operationsbordet, tog jag en promenad runt huset och gården. Givetvis var johanna med och höll mig under armen.
Det var så skönt, men jösses vad matt man är.
På morgonen var en sköterska hit och la om ryggen på mig.
Hon kommmer på onsdag igen, för hon blev lite osäker på hur det ser ut.Det hade inte gått igen riktigt.

Gör "gympa" hemma i tid och otid, uppe och går fram och tillbaks från v-rummet till köket och tillbaks igen, gång på gång. Annars ligger jag mest, än så länge.

Hade en sömnlös natt med värk,natten till idag, och tog extra morfin.

Har varit otroligt trött idag, men tvingade mig ut på promenaden runt huset, framåt eftermiddagen.
Jag var helt matt när jag kom in. Har legat och sovit mest hela dagen idag.



En viktig sak inför en operation,är magen-tarmen och de problem man kan få med förstoppning, om man inte förbereder sig på ett bra sätt.
Inför min operation förberedde jag mig väl, då jag vet hur smärtsamt det annars kan bli.
Köp laktulos och microlax att ha hemma, efter operation.
Ta ett microlax kvällen innan op, och be om laktulos redan första dagen efter op. på sjukhuset. Ta det varje kväll på sjukhuset och fortsätt hemma.
Ta även microlax hemma, när det gått för många dagar.

Det bästa vore om magen skött sig en gång, innan hemgång.
Blev förvånad, då ingen frågade mig detta, då jag låg inne 5 dagar. Och skickade hem mig utan tips och råd.Men nu visste jag ju redan.

För jag lovar, vis av erfarenhet, man mår INTE bra av att inte sköta magen. Och ju mer dagarna går, desto smärtsammare och värre blir det. För ut ska det!
Håll koll på magen som ny-opererad, och sätt in resurser I TID, före-under-och-efter operation.

Glad att jag visste detta innan, då man liksom blir bedövad efteråt i ryggen och skinkorna, vid en ryggop. Musklerna är så försvagade.
Att då, helt i onödan, få magproblem som är sååå smärtsamma och oundvikliga, utan mediciner hemma, är ju bara dumt.

4 har något att säga:

NoOne sa...

OjOjOj..Redan promenad,bra gjort vännen & visst är det så att de e viktigt för proppar mm,men..
DU är en Riktig Kämpe!!!

Tänker på dig & Önska jag kunde ta bort de onda *Kraaam*

Unknown sa...

ute o promenerar.... vad duktig du är.

Hoppas att det onda försvinner snart. Kraaaaaaaam

Trasdockan sa...

Här går det undan! Redan ute å spatserar, va duktig du är som kämpar på! Tror du kommer repa dig bra. Håller på dig å önksar du blir riktigt piggelin snart igen. Stor KRAM ♥

Karin sa...

tack för feedbacken tjejer:) kram till er!