CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

20.4.11

13. Dagens tema – en låt som är guilty pleasure

Fortsätter med min  Tema månad, med Johanna  ( syrran har uppehåll.)Det som jag missat lägger jag direkt efter månaden är slut,
för gör jag saker och ting, vill jag gärna fullfölja det....och detta var ju kul!
dag 06 – en låt som påminner dig om ett ställe
dag 07 – en låt som påminner dig om ett speciellt tillfälle
dag 08 – en låt som du kan hela texten till
dag 09 – en låt du kan dansa till
dag 10 – en låt som får dig att somna
dag 11 – en låt av ditt favoritband
dag 12 – en låt av ett band du hatar

Okey...min låt, eller snarare låtar och ett band, är nämnligen ABBA.
När ABBA bildades var det fult att gilla dom.

Så här står det om dom på nätet;
Abbas tidiga storhetstid inföll under svenska proggens och musikrörelsens 1970-tal och många musikkritiker i Sverige anklagade därför ofta gruppen för att vara alltför "kommersiell".
Abbas glammiga image stod i djup kontrast till den musikvåg som var tongivande i Sverige i början och mitten av 1970-talet. I Ulf Dagebys låt '"Doin' the omoralisk schlagerfestivalblues"  från 1975 hånas ABBA för sina plastkläder.
Flickor sades vara mer förtjusta i gruppen än pojkar.

Så man gillade dom liksom i tysthet. Ungefär som med schlagerfestivalen, ingen ser men ändå har alla sett....eller Dallas....detta såg heller ingen på, ändå gjorde alla det!
ABBA var nästan mer kända utomlands, än i Sverige, och svenskarna insåg inte deras storhet.
Numera gillar ju alla dom...




En bekännelse till då...jag gillade Agnetha redan innan hon blev ABBA...denna låten lyssnade jag som en tok på 1967...och älskade. Kan den utantill än idag och den ligger mig varmt om <3.



Jag var t.o.m och såg  Jesus Christ Superstar i Göteborg, för hon hade huvudrollen. Men precis just den gången blev hon sjuk och hade en ersättare....typiskt.

Så nu har jag gjort min confession......

2 har något att säga:

NoOne sa...

*fniss* Här är en som inte lyssnat på Abba eller...såg Dallas ;)

/Kraaaaaaaaaam i ☼

Karin sa...

haha....som alla andra då:)